vrijdag 26 september 2014

Minderen met breiwerk

Zo, de badkamer is schoon. En zelfs de lades van het badkamer meubel zijn schoon. Dat was een klus die ik al lang voor me uit geschoven had. Veel te lang. Ik had er maar geen zin in. Want het was zo veel werk... dacht ik. Maar eigenlijk viel het best mee. Het was in een wip gebeurd. Even alles er uit, weg wat we toch niet meer gebruiken, schoonmaken en hups alles er weer in. Doerak heeft geholpen door met een zeem over de schone ramen van de douchecabine te vegen. Jong geleerd... Verder heb ik de strijk weer weggewerkt. Waarom ik dat elke week weer laat liggen tot het een grote berg is. Het is me eigenlijk een raadsel. Maar de wasmanden zijn weer leeg. Die voor de vieze en die voor de schone was.

Maar na gedane arbeid is het goed... bloggen. Met wat kruidnootjes (ik heb ze al weken genegeerd. Want ze liggen zoals elk jaar weer veel te vroeg in de winkel. Maar ze schreeuwden zo. Ze riepen maar: 'pak me dan. Pak me dan.' Ik kon niet meer weigeren. Toch zielig voor die nootjes als wij ze niet opeten.) en een kop thee ga ik jullie uitleggen hoe je kan minderen met breiwerk.

Als je een patroon volgt met breien en je wilt precies doen wat er staat dan kom je er vaak niet uit.
Er staat bijvoorbeeld: minder in de 20e naald 1 steek aan weerszijden. Minder in de 22e, 24e naald 2 steken aan weerszijden. 1 steek minderen aan weerszijden kan nog wel. Je breit gewoon 2 steken samen. Dat kan voor aan de naald en achteraan de naald. Maar als je 2 steken aan beide kanten moet minderen dan moet je een andere techniek gebruiken. En die techniek kan niet achteraan de naald.

Met meerdere steken minderen gebruik je gewoon de afkant techniek. Dus je breit 2 steken, daarna haal je de achterste steek van de rechter naald over de voorste. Je breit weer een steek en haalt weer de achterste over de voorste. Doe je dat aan het einde van de naald dan ontstaat er een gaatje. Omdat je de een na laatste steek, of zelfs de 2 na laatste steken, kwijt bent. Maar de laatste steek staat nog gewoon op de naald. Daarom kant je meerdere steken altijd aan het begin van de naald af. Dus om terug te komen op het voorbeeld: je kant in de 22e, 23e, 24e en 25e naald de eerste 2 steken af. En voor het mooi minder je dan ook nog in de 20e en 21e naald de eerste steek. Dan gebruik je over het hele stuk dezelfde techniek. Maar dit klinkt vast nog een beetje abracadabra. Dus ik ga maar snel de foto's uploaden. Zodat jullie kunnen zien wat ik zeg.

Brei de eerste twee steken.

Haal nu met de linkernaald de achterste steek van de rechter naald over de voorste.

Je hebt de steek nu op de linkernaald. Laat hem van de naald afglijden.

Nu heb je weer een steek op de naald. Zo kan je verder gaan. Brei de volgende steek, haal de achterste weer over de voorste brei weer een steek enzovoorts.

Uiteraard doe je met recht breien precies het zelfde.

Haal de achterste steek over de voorste.

Laat hem van de linkernaald afglijden. En je hebt weer een steekje minder.

En zo ziet het lapje er nu uit. De meerderingen uit de eerdere tutorial zijn hier ook nog te zien.
 De volgende mindering is door 2 steken samen te breien. Zo kan je 1 steek minderen. Niet meer. Maar het kan wel aan beide kanten van het werk in dezelfde naald.
Steek de naald in de tweede steek, steek hem door allebei de steken en brei de steek dan verder zoals je gewend bent.


En dit is twee steken samen breien aan de averechtse kant. Steek de naald eerst in de eerste en dan door naar de tweede steek. En brei deze steken dan gewoon af zoals je ook 1 steek afgebreid zou hebben.

En is is dan het eindresultaat van het lapje met meerderingen en minderingen. Mooi he. ;-)
En ja wat ik nu met dat prachtige lapje gedaan heb? Jullie verwachten hier binnenkort vast een geweldig werkstukje mee. Maar niets hoor. Het was gewoon een testlapje. Om aan jullie te laten zien. Zelf kan je ook een lapje breien met meerderingen en minderingen. Gewoon om te oefenen. Lekker even stoeien met twee naalden en een draad die soms net niet helemaal doen wat je wil. Maar die uiteindelijk echt wel gaan luisteren.

Mijn lapje is naar Doerak gegaan. Die heeft hem heerlijk op haar gemakje uit zitten trekken. Eindelijk eens een werkje wat zij mocht doen. Want ze is er van overtuigd dat ze ook kan breien. En als ze mijn werk te pakken krijgt dan is ze helemaal gelukkig. Nu kon ze eindelijk eens lekker aan de gang. En mijn breiwerk wat wel iets moet worden... dat leg ik voorlopig maar even goed weg. Voor ze denkt dat ze alles uit mag halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)