maandag 13 oktober 2014

Proeflapje beenwarmer Doerak

Ik had nog wat beloofd in het vorige bericht. Een berichtje over een beenwarmer voor Doerak. Had ik ook al verteld waarom ik die aan het breien ben? Ik geloof het niet.

Nou daar komt het verhaal: Binnenkort hoopt mijn jongste zus te gaan trouwen. Met volgens haar de liefste man van de wereld. (kan natuurlijk niet want die heb ik. Maar we laten haar maar gewoon in die waan.) :-P Bij een bruiloft horen feestkleren. En die kleren dat was een heel gezoek. Ik wilde een echt prinsessenjurkje voor Doerak. Jullie kennen haar inmiddels een beetje. Het is geen prinsesje. Het is zelfs geen prins. Het is gewoon een echte doerak. Maar bij zo'n feest hoort gewoon een geweldig jurkje. En dat jurkje vond ik ook. Hij staat haar prachtig en ze is zo trots als een pauw. Alleen: in deze tijd van het jaar laat je een meisje niet meer met blote beentjes in een mouwloos jurkje rondlopen. Zelfs doerakken kunnen het koud krijgen. Dus bestelde ik een bolero.

Mijn zusje heeft gevraagd of iedereen iets met rood in zijn kleren wil doen. Bolleboos was als eerste klaar voor de bruiloft en voor hem vond ik een bordeauxrode broek. Dus moesten we allemaal maar in het bordeaux. Voor mij een lange bordeauxrode jurk. En voor Doerak een crème jurk met bordeauxrode roosjes en linten. Maar, rood is niet rood. En bordeaux is niet bordeaux. De bolero kleurt voor geen meter bij de jurk.

Na een zoektocht bij de bekende winkels wist ik dat het onbegonnen werk was om iets in dezelfde kleur te vinden. Ik wil geen crème bolero omdat Doerak nogal blond is en crème een kleur is die haar niet zo goed staat. Dus moest ik naar de wolwinkel. Een bolletje garen vinden in dezelfde kleur moet te doen zijn. En natuurlijk was dat te doen. Ik kwam met 4 prachtige bolletjes thuis. En daar ben ik dus nu een beenwarmer van aan het breien. En er moet nog een mouwsjaal van de pennen rollen.

Ook breien kan een hele toer zijn. Zeker als je geen patroon naar je zin kan vinden. Ik wilde iets met noppen. Maar dat zag ik nergens. Dus begon ik aan een proeflapje. Wist ik gelijk hoeveel steken ik nodig zou hebben. Dat lapje werd een lap. Want de eerste noppen waren niet naar mijn zin.
Noppen van 5 steken
 Ik vind dat je bij deze noppen de bovenkanten zo goed kan zien. Het terugbrengen van 5 steken naar 1 steek zeg maar. Misschien ben ik een beetje een pietlut. Maar ik vind dat verzamelingetje steken niet zo netjes. Al die lusjes bovenaan. Dus zocht ik naar andere manieren om een nop te maken. Ik heb verschillende manieren geprobeerd. 5 Steken samenbreien, (toen brak prompt mijn draad. Gelukkig was het een proeflap) de 5 steken op een haaknaald zetten, draad om de haaknaald slaan en dan doorhalen en de ene steek die je overhoud weer op de breinaald zetten en de reguliere manier natuurlijk. Haal eerst de 2e steek over de eerste, dan de 3e, dan de 4e en dan de 5e. Maar bij alle manieren werd het niet naar mijn zin. Dus googelde ik verder.

Eerst vond ik nog een heel klein nopje. Maar dat was helemaal niet naar mijn zin dus dat schrijf ik niet eens op. Ik zou ook niet meer weten hoe ik het gedaan heb. En waar ik daar de omschrijving van vond. Oh over omschrijving: zal ik nog eerste even vertellen hoe je een nop over 5 steken breit:
Op de plaats waar je de nop wilt hebben brei je 5 steken uit 1 steek. Dit doe je het makkelijkst door 1 recht te breien maar de steek niet af te laten gaan, de draad om de rechternaald te slaan, weer 1 recht zonder af te laten glijden, de draad nogmaals omslaan en weer 1 recht. Maar nu mag de steek van de linkernaald. Dan het werk keren en over deze 5 steken averecht breien. Keer het werk en brei recht, keren, averecht, keren, recht. Nu de steken weer terugbrengen naar 1 steek. Dat kan op verschillende manieren maar dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Hazelnootpatroon
 Toen vond ik het hazelnootpatroon op deze site: Alles over breien Alleen klopte het patroon niet helemaal. Dat heb ik wel gemaild. Maar het is nu nog niet veranderd zie ik. Daarom hieronder even het patroon:  
Eerste naald: 1 kantsteek, *3 steken averecht, uit de volgende steek brei je 1 steek recht, 1 omslag en weer 1 steek recht. Herhaal dit patroon vanaf * Brei als laatste weer een kantsteek.

Tweede en derde naald: Brei deze naalden recht boven recht en averecht boven averecht.

Vierde naald: 1 kantsteek, * 3 steken recht, 3 steken averecht samen breien. Herhaal dit patroon vanaf * Brei als laatste weer een kantsteek.

Vijfde naald: brei deze naald helemaal averecht

Zesde naald: brei deze naald helemaal recht

Zevende naald: 1 kantsteek, * 1 steek averecht, uit de volgende steek brei je 1 steek recht, 1 omslag en weer 1 steek recht. 2 steken averecht. Herhaal dit patroon vanaf *

Achtste naald en negende naald: Brei deze naalden recht boven recht en averecht boven averecht.

Tiende naald: 1 kantsteek, * 1 steek recht, 3 steken averecht samen breien, 2 steken recht. Herhaal dit patroon vanaf * Brei als laatste weer een kantsteek.

Elfde naald: brei deze naald helemaal averecht

Twaalfde naald: brei deze naald helemaal recht

Herhaal deze 12 naalden tot je de gewenste lengte hebt bereikt.

Het foutje zit in de 4e en 10e naald. Maar als je hem breit zoals hij hier staat dan komt het in orde. Dan krijg je het resultaat zoals op het plaatje.

Toch was dit ook niet helemaal wat ik zocht. Dus zocht ik verder. 
Ronde nop




En toen vond ik in de boeken die ik gewoon hier heb liggen deze mooie ronde nop. Het is een nop over 4 steken. Je breit 4 steken uit 1 steek door hem afwisselend gewoon en verdraaid te breien en pas bij de 4e steek de steek van de naald te laten glijden. Dan het werk keren, brei over de 4 zojuist gemaakte steken averecht, keer het werk, brei 4 steken recht, keer het werk, brei nu 2 keer 2 steken averecht samen, keer het werk en brei nu 1 keer 2 steken recht samen. En zie daar. Een mooi, lief en bescheiden nopje. Precies zoals ik hem wilde hebben.
En dit is dus de complete proeflap. Het hazelnootpatroon zie je hier niet goed. Die moest je aan de averechte kant breien. Dus hier zie je het patroon van de achterkant.
Nu ben ik dus aan het passen en meten om een mooi passend beenwarmertje te maken. En schrijf ik precies op wat ik doe zodat nummer 2 niet ineens een heel ander warmhoudertje wordt. Ik houd jullie op de hoogte.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)