zaterdag 13 december 2014

Dank u SintClarisse voor het tasje voor Doerak



Doerak is gek op tasjes. Als mama een tas meeneemt wil zij er ook graag een. Vaak hoeft er niet eens iets in. Een tas is meer dan voldoende. Sinds ze zindelijk is neem ik vaak een luier mee (voor ze midden in de winkel ineens hoge nood krijgt) en een extra verschoning voor je weet maar nooit. Zo neemt ze fijn zelf haar eigen spullen mee. Scheelt mij weer ruimte in mijn tas.

Doerak had al verschillende tassen toen ik vorig jaar dit tasje tegenkwam. (het is een berichtje uit de oude doos. Als je goed kijkt naar de foto's zie je dat ook wel. Al vind ik dat het katoen wat ik gebruikt heb wel mooi blijft ondanks intensief gebruik) Ik was meteen om. Dit wilde ik ook maken. Wat een lief patroontje.

Op zoek naar kleurtjes voor het tasje bedacht ik dat het wel handig was om iets te maken dat bij haar jasje paste. En bovendien had ze al een roze, een paarse, en een grijze (een afgedankte van mij. Het tasje is geweldig maar mijn portemonnee past er niet in. Dus heeft zij hem gekregen) Het moest een kleurtje worden wat ze nog niet had. Ik vond allerlei verschillende kleurtjes. En allerlei verschillende soorten garen. Maar het meeste was katoen. In dezelfde dikte. Dus dat kon ik wel gebruiken.

De voorkant
Het werd deze kleurencombinatie in blauwtinten met appeltjes groen en een vleugje roze. Als je goed kijkt zie je een effen donkerblauwe kleur en een donkerblauw met een zilverdraadje er doorheen geweven.

De achterkant
Ik heb het tasje wel flink groter gemaakt. Ik heb heel wat toeren meer gehaakt aan het halve rondje. Maar het is een patroon wat zich er wel voor leent om gewoon langzaam door te haken. Alleen bij de rechte strepen van de bovenkant van het tasje ben ik even een tijdje aan het stoeien geweest. Eerst trok de rand, daarna ging hij bobbelen. Maar uiteindelijk vond ik de gulden middenweg. Het klepje is wel weer makkelijk te vergroten. Je begint met een klein driehoekje. En meerdert gewoon net zo lang tot de gewenste grootte is bereikt. Door de haaknaald net een maatje kleiner te gebruiken dan de wikkel op de bol aangeeft zitten de steken dicht op elkaar en hoeft het tasje ook niet gevoerd te worden.Het viel niet mee om de kleuren in een willekeurige volgorde te gebruiken. En stokjes en vasten door elkaar. Ik houd van een zekere regelmaat. Maar het is bij dit tasje juist het afwisselende wat het zo leuk maakt. Dus heb ik dapper doorgezet.

Een hartje, sterretjes, een rondje met meegehaakte kraaltjes. Versieren is het leukste wat er is.
Ik had zelfs nog tijd over. (het was een bijzonder jaar. Meestal kom ik juist tijd tekort) en heb me dus uitgeleefd op versiering. De knoopjes had ik van mijn mams gekregen voor mijn verjaardag een half jaar daarvoor. Kraaltjes heb ik altijd ruim op voorraad. Het was leuk om verschillende technieken te gebruiken en me eens lekker uit te leven met knoopjes en kraaltjes op stof in plaats van op papier.

Het knoopje voor de sluiting en het lusje aan het klepje.
De sluiting is ook zo'n leuk knoopje. Al vind Doerak het soms wel lastig om het lusje langs al die bloemblaadjes te krijgen. Vaak hangt het klepje dan ook gewoon los. In ieder geval is Doerak zeer blij met het tasje. En ondanks dat hij af en toe in de was mag omdat Doerak hem gewoon over de natgeregende stoep achter zich aantrekt of hem even in de plas hengelt vind ik dat hij er nog goed uitziet. Kan nog wel een jaartje mee. Dank u SintClarisse en natuurlijk Eveline voor het delen van het patroon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)