zondag 7 december 2014

Kaartjes en nog eens kaartjes.

He, hola, Is het werkelijk al weer een week geleden dat ik mijn kerstversiering aan jullie heb laten zien? En heb ik toen niets meer geplaatst? Wat gaat de tijd soms toch ontzettend hard.

De afgelopen weken ben ik elk vrij momentje zonder kinderen bezig geweest met het maken van kaartjes. De workshop vintage kaarten maken (waar ik eerder over schreef) had me zoveel inspiratie en creativiteit gegeven dat ik lekker in die stijl verder ben gegaan. Nu met mijn handelsmerk natuurlijk. De bloemetjes gemaakt van kralen en ijzerdraad. Ik heb in de loop van de jaren heel wat verschillende kaarten gemaakt. In heel wat verschillende stijlen. Maar altijd komen daar de bloemetjes in voor. Ooit kocht ik een boekje. Nieuwe kralenkaarten maken van Marijke Karsten. Daar stonden de bloemenmotiefjes in. Later heb ik deel 1 ook gekocht. Eerst maakte ik de kaarten na van de voorbeelden uit de boekjes. Later vond ik zoveel voorbeelden op internet waar ik mijn bloemetjes ook in kon verwerken dat ik veel meer technieken ben gaan gebruiken. Gehaakte bloemetjes, embossing, piqué (gehaakte randje om kaarten) en 3d plaatjes. En nu ben ik dus even op de vintage toer.
Vintage met gescheurd woordenboek papier
Bij deze kaart heb ik een aantal bijzondere dingen gebruikt. Een woordenboek die ik bij de kringloop vond. Met een atlas maar die heb ik nog niet gebruikt.Het papier heb ik gekleurd in een schaaltje water waar ik roze eetbare kleurstof in gedaan heb. Dat kleurstof heb ik een aantal jaar geleden gekocht omdat ik dacht dat ik wel marsepeinen taarten kon maken. Maar dat bleek een illusie. Ik vond het niet leuk genoeg om te doen en het lukte niet zoals ik het wilde. Dus kreeg Bolleboos voor zijn 1e verjaardag zijn eerste en laatste marsepeinen taart. Maar de kleurstof had ik nog. Ik durfde die niet meer te gebruiken. Veel te oud. Maar nu heeft het dus een nieuw doel gevonden. Een in stukjes geknipte schuurspons met een beetje pure kleurstof er op heeft de randen een beetje roze gemaakt. Het papier heb ik in stukjes gescheurd en door elkaar heen opgeplakt. Een randje gehaakt met wit katoengaren en ook gekleurd in hetzelfde bakje gekleurd water. Een plaatje uit een tijdschrift in de hoek en natuurlijk een bloementoefje.

Een kaart met veel embossing en zilverpapier
Deze kaart heeft ook iets bijzonders. Het zilverpapier is de binnenkant van een zakje uit een knorr maaltijd pak. Er hebben kruiden in gezeten. Ik heb het netjes losgemaakt, de randen afgesneden en toen in een embossing folder door de Double Do XL. De embossing folder was niet voor vierkante kaarten. Maar de geëmboste paarse vierkanten verdoezelen dat ik het zilverpapier schuin door de midden heb gesneden en ik de ene kant in de linkerbovenhoek heb geplakt en de andere helft in de rechter onderhoek. Hier een uitgesneden label met een gaatje in het midden bovenin. (geleerd op de workshop. Eerst gaatje maken, dan pas label uitsnijden.) Het label is beweegbaar omdat het strikje met metaaldraad functioneert als splitpen. De randen heb ik hier trouwens gekleurd met paarse eetbare kleurstof die ik weer op een stukje schuurspons heb gedaan. Ik moet trouwens tijdens het kleuren wel meerdere keren nieuw kleurstof aanbrengen.

Rondje komt uit een blokje bij de Actio.n vandaan. Randje is zelf gehaakt.
Deze kaart heeft een opgeplakt label, (met 3d tape) een zelfgehaakt randje en een veertje wat ik van de zomer in de speeltuin vond toen ik er met de kinderen was. Er lagen zoveel mooie witte veertjes op de grond dat ik het niet kon laten en er een stel heb opgeraapt. Trouwens ook nog 4 plakparels op het label bevestigd. ook deze randen weer 'beïnkt' met kleurstof.

Laatste kaart met strook behangrand en een gekocht kanten randje.
De laatste kaart heeft een behangrand met daar een stoffen randje overheen. Een strook gekochte kant en hier heb ik weer dezelfde embossing folder gebruikt maar nu heb ik hem heel gelaten. Zelf ben ik van deze kaart het minst weg. Komt het door het kleurgebruik? Of is het misschien iets teveel? (onderste randje weg moeten laten) Ach er is er altijd wel een die je het minst vind en het leuke is dat anderen die soms weer het mooist vinden.

Zo mijn kaartjes van de afgelopen weken. Minder gehaakt dus. Maar dat ben ik nu weer aan het goed maken. Al kan ik niet alles wat ik aan het maken ben laten zien. Er zit een cadeautje tussen die ik nog even geheim houd tot ik het weg kan geven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)