vrijdag 23 oktober 2015

Frivolité

De afgelopen week was een week van handwerken en natuurlijk heel veel tijd steken in ons gezin. Het is herfstvakantie en daar hebben we allemaal ontzettend van genoten. We hebben (vanwege het toch wat regenachtige weer en een geweldige aanbieding) wel twee keer een binnenspeeltuin bezocht. En hoewel Doerak het nog wel leuk vind dat ik achter haar aan klim en klauter wordt Bolleboos daar nu echt te groot voor. Meestal speelden onze twee kids samen. Maar soms als Doerak nu net even naar de wc was geweest vroeg ze of ik mee ging zoeken naar Bolleboos. En dan klom ik toch ook maar weer over de schuimmatrassen en dook ik langs de obstakels. Best jammer als je bedenkt dat ik binnenkort ook vast niet meer met Doerak mee hoef. Dan heb ik helemaal geen goede reden meer om eens lekker te klimmen en te klauteren. Vooral die glijbaan is zoóóóó leuk. Tja dat wordt dan klimmen en klauteren zonder goede reden. ;-)

Maar goed, een binnenspeeltuin is ook geweldig om er voor te zorgen dat die sjaal van Bolleboos eens af komt. Het wordt best saai. Ik zit inmiddels op de 260 en nog wat naalden. Plus nog tien naalden patroon en nog 6 naalden boordsteek. En hij kan nog niet eens fatsoenlijk dubbel om zijn nek. Dus dat worden nog wel wat naaldjes meer. Ik heb ijverig gebreid. Heb je afgelopen week iemand zien zitten met een antraciet breiwerkje bij een binnenspeeltuin dan was ik dat. :-))

Maar ik heb ook genoten van het oefenen in frivolité. Nog voor de herstvakantie officieel begonnen was besloot ik met de jongens een herfstschaal in de kamer te zetten waar ze zelf hun herfstvondsten op mochten leggen. Ik besloot een mooi herfstblad te maken voor ze en zocht naar een patroon. Dat viel nog niet mee. Ik vond een hartjespatroon dat van mij wel dienst mocht doen voor een blad. (Op dit moment kan ik met de beste wil van de wereld het patroon niet meer terug vinden. Mocht het me nog lukken zal ik een linkje plaatsen) Maar hoe lees je zo'n patroon nu precies? En gaandeweg kwam ik ook wel wat obstakels tegen. Hoe los je nu sommige dingen op? Uiteindelijk kwam mijn versie er iets anders uit te zien dan het patroon. Deels gewild en deels omdat het gewoon gebeurde. Gebrek aan ervaring. Het was mij wel duidelijk dat ik nog even door mocht oefenen via YouTube filmpjes.
 Daarom maakte ik deze uiltjes. (Sorry, ze wapperden zo wild met hun vleugels toen ze net even met droog weer naar buiten mochten. Dat de foto niet scherp werd) Van een filmpje. En omdat ze zo leuk waren maakte ik er maar meteen twee. Van een bolletje met verloopgaren. Niet te geloven hé dat deze uiltjes van een en dezelfde bol komen.
En uiteindelijk maakte ik deze bloem. Omdat ik graag eens wilden weten hoe je dat nu deed 3 bloemen op elkaar. Niet zo moeilijk. Het moeilijkst maakte ik het mezelf door de bloem in 3 verschillende kleuren te willen maken en ik er daardoor drie op elkaar moest vastnaaien. Terwijl je in het originele patroon gewoon doorgaat met de volgende bloem.
 Hier nog eens het hele zwikkie bij elkaar. Het ene uiltje duikt verlegen weg achter het bloeiende(!) bellenplantje. Maar de groene durft wat meer. Ik heb zijn lijfje niet strak genoeg aangetrokken. Dus hij is wat groter dan zijn zusje. Doerak had er meteen al benamingen voor. Natuurlijk heten de uiltjes Bolleboos en Doerak. Mogen jullie raden welke Doerak heet. Nog een kleine tip van de sluier: "Meisjes houden van roze. Dus mijn lievelingskleur is roze," zegt ze tegen iedereen die het horen wil. ;-)

 Ook zo genoten van de herfstvakantie? Of komt ie juist nog? Geniet er dan van. En anders weer een goede start toegewenst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)