zaterdag 12 augustus 2017

Jam potje met versierd dekseltje

Terwijl wij lekker vakantie vierden in ons mooie land, zorgde de buurvrouw voor ons huis. De buurman natuurlijk ook. Maar hij heeft niet zoveel verstand van plantjes. En als hij wel moet gaan zorgen zijn er vaak ernstigere zaken aan de hand als dorstige plantjes. Gelukkig had de buurman geen werk aan ons huis. Alleen de buurvrouw is druk geweest. En dus bedacht ik voor haar een cadeaupakketje.


Terwijl we heerlijk aan het uitrusten waren, genoten van de natuur, fietstochten en het bezoeken van marktjes hebben we ook iets heel erg stouts gedaan. We hebben ons schuldig gemaakt aan... stroperij. Zonder dat we het wisten overigens. We lazen het na afloop van onze schuldige praktijken in het nieuws. We hebben namelijk... bosbessen geplukt. Op een van onze wandeltochten zagen we bosbessen hangen. Natuurlijk wil je dan de kinderen laten zien dat er vruchten groeien in het bos die je kan eten. En dus plukten we er een paar. De kinderen vonden ze heerlijk dus besloten we op een mooie dag om terug te gaan en met z'n allen wat bosbessen te plukken. We namen broodjes mee en emmertjes, een grote badhanddoek (bij gebrek aan picknickkleed) en wat strips. Zo plukten we een bakje vol. Heerlijke blauwe onbespoten bessen. Eenmaal thuis maakte ik er jam van. En taart. We snoepten en genoten. Tot we ineens lazen dat we een strafbaar feit hadden gepleegd. Jammer. Ontzettend jammer. Want het is juist zo leuk om met de kinderen hun eigen fruit te plukken waar ze dan vervolgens ook nog zo lekker gezond van kunnen snoepen.


Maar de buit die we binnen hadden hebben we toch maar lekker gehouden. We genieten dubbel van het heerlijke feit. En deelden van onze overvloed. Buurvrouw kreeg ook een potje. Met een eigengemaakt label. Met een versierd dekseltje. Gewoon een hoesje voor over het dekseltje gehaakt. Hoe?

Nou heel eenvoudig, ik begon met een bloem uit het boekje 100 bloemen om te haken en te breien. Ik verlengde de bloem door om de stokjes van de opzettoer van de bloem heen te haken en zo vanaf de achterkant van de bloem verder in het rond te haken. De bloem komt zo mooi op het rondje te liggen. Ik haakte een van de toeren met halve vasten en noppen van 5 stokjes om de 4 steken. Toen het rondje eenmaal groot genoeg was haakte ik alleen in de achterste lussen zonder te meerderen. Zo kreeg ik een randje naar beneden. Als laatste haakte ik een schulprandje.


Samen met een pakje thee, een pak druivensap, afbakbroodjes en een flesje honing zette ik de jam op een stuk karton wat ik beplakt had met een taart onderlegger. Ingepakt met cellofaanpapier was het een mooi ontbijtpakketje. Voor de buurvrouw (en de buurman) om eens lekker samen te ontbijten.


Ze was er heel blij mee. En zo kan je met iets kleins toch je waardering laten blijken.

Geniet van de vakantie als je die hebt. En anders van een uitgebreid ontbijtje.

1 opmerking:

  1. Wat een leuk persoonlijk bedankje. Ik vind het maar een rare regel. Moeten we dan alles laten rotten aan de struiken? Aan de andere kant snap ik het ook wel. Want als alles kaal geplukt wordt, ook zeldzame dingen, gaat het niet goed. Maar ja, bessen of bramen, die groeien er toch genoeg in het wild.

    BeantwoordenVerwijderen

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)