vrijdag 29 december 2017

Kaartjes en kraaltjes

Het moet er uit. Elk vrij moment wordt op en top benut. Ik moet kaarten maken. Het kan niet meer wachten. Geen uitstel meer. 

Al een tijdje rommelde het in mijn hoofd. Maar in dat zelfde hoofd zat een ander project. (Daarover binnenkort wat meer) Wat voorrang vroeg. Iets wat niet lukte. Nu begint dat eindelijk te lopen. En daar kwam de ruimte. En de inspiratie. 

Dus toog ik de afgelopen dagen naar mijn zolder. Nu ja, mijn. Het is een zolder die ik moet delen met de was, speelgoed van de kids, en de hobby van Mannie. Maar heel eerlijk: ik heb samen met de was toch wel het leeuwendeel van die zolder in gebruik. Alleen al de spullen die ik heb. Serieus, Mannie heeft 3 kasten voor me gemaakt. Zodat ik al mijn wollebolletjes, kraaltjes, papier en overige onmisbare zaken op kan ruimen. Jullie begrijpen hoe dankbaar ik ben. (Ter vergelijking: hij heeft twee kasten voor zijn spullen. En de rest is hij aan het verkopen. Omdat het er niet meer in past.)

Maar goed. De kaarten. Daar begonnen we mee.
Eerst maakte ik deze groen-blauwe met zwart. Ik zag de kleurencombinatie in een kaartenmagazine. Daar blader ik vaak eerst door heen voor inspiratie en een idee hoe ik de kaart ongeveer zal gaan maken. Ik vond hem heel gewaagd. Maar eenmaal af twijfelde ik toch over het zwart. Ik vind zwart altijd een beetje een rouwkleur. Is dit wel echt een verjaardagskaart of beterschapskaart? Ik gebruik de kleur zwart nog wel eens voor mannen. Maar een ding is zeker het is geen mannenkaart. Wat vinden jullie?

Omdat ik het zwart te somber vond ging ik verder met bruin. Dat vond ik wel verrassend. Soms is het leuk om uit je comfortzone te komen en kleuren te gebruiken waar je normaal niet zo snel naar grijpt.
 
 
Omdat ik bij de eerste kaart eerst het groene klavertjes papier had gezocht voor het vierkantje met het grijze achtergrondje maar ik het eenmaal gesneden toch minder leuk vond moest er nog een kaart komen. Deze keer dus grijs-blauw met licht groen.

Voor alle kaarten heb ik het zelfde bloemetjes motief gebruikt. Ik vind het effect van de takken die er bovenuit steken zo leuk. 

Doerak werd natuurlijk aangestoken door haar moeder. Ook zij durfde de koude zolder op (meestal staan de ramen open op zolder zodat de was er goed droogt. (want ja meestal hangt er ook was. Ik droog zelden in de droger) Dus het duurt vaak even voor het er lekker warm is.) Sinds kort heb ik mijn tafel zo gedraaid dat we tegenover elkaar kunnen zitten. Terwijl ik de 3D plaatjes maak, knipt en plakt zij er op los met maskingtape en kant en klare plakkers. Zodra ze klaar is met haar kaart moet ik het volgende plaatje klaar hebben. En dan begint ze weer met vernieuwde enthousiasme. Ze zoekt trouwens zelf de kleurencombinaties uit. Wat zij vindt passen bij het plaatje. Ik moet zeggen dat ze er echt wel goed in slaagt. 

Haha en terwijl ik dit zo schrijf moet ik zelf toch wel een beetje lachen. Elk vrij momentje deze week. En dat heeft 3 kaarten opgeleverd. Het mag duidelijk zijn dat die vrije momentjes schaars zijn met de kinderen thuis, het huishouden en de nodige zaken die mijn aandacht vragen. ;-)

Daarom nog even een foto van mijn kralenbakken. (ja veel hé. En dan past nog niet eens alles er in. Ik heb nog een klein voorraadje staan. Dit zijn echt alleen maar kralen. In elk bakje een ander soort of kleur.) Toen wij twee en een half jaar geleden verhuisden heb ik alle kralenbakjes van te voren stuk voor stuk ingepakt door eerst een stukje papier op maat, daarna een lapjes stof er over heen te vouwen en daarover een lapjes badstof. Dat plakte ik stevig vast zodat de kralen geen kant meer op konden. Daarna pakte ik de hele doos in meerdere lagen papier en schreef ik op de doos dat de mannen er heel voorzichtig mee moesten doen. Natuurlijk hebben ze me er heerlijk mee geplaagd door net te doen of ze juist die doos zouden laten vallen. En hoewel de bakjes inmiddels al lang weer aan de muur hangen, (alweer dankzij Mannie) zijn ze nog niet allemaal uitgepakt. In die twee en half jaar heb ik duidelijk minder tijd gehad dan mijn kralen wel zouden willen. 

 Je ziet hier de plakband randen zitten. Dat krijg je als je te lang wacht. ;-)

Mijn kaartenwoede is nog niet gestild. Jullie worden op de hoogte gehouden. 

Ook een niet tegen te houden drang om te knutselen. Geef je er maar lekker aan over. Buiten is het toch niet lekker nu.

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk herkenbaar verhaal. Als er geen inspiratie is, kan je beter niet beginnen want dan wordt het niks. Maar als ie er dan eenmaal is.... Wat leuk om zo samen bezig te zijn. Ik vind de kaarten van je dochter of is het zoon? heel leuk geworden.
    En jouw kaarten uiteraard ook. Ik vind het zwart in de kaart toch heel mooi. Hij is zo sprekend.
    Ga jij nog maar lekker verder knutselen tussen het wasgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor het compliment. En het meedenken. En Doerak is een meisje. Die het liefst rokjes draagt en prinsessenjurken. Maar die ook het liefst in de modder speelt, (als het enigszins kan met prinsessenjurk aan) het hoogst klimt op klimtoestellen, en de wildste spelletjes speelt. Echt een Doerak dus. ;-)

      Verwijderen

Klets gezellig mee en laat een berichtje achter. :-)